Onsdag

Publicerat: 2011-08-17 Kl: 22:02:57 | I kategori: Allmänt


Jag har alltid tyckt det varit konstigt hur små barn alltför ofta verkar sitta framåtvänd i bilarna lite väl tidigt. Att de dessutom sitter framåtvänd i framsätet tycker jag är väldigt märkligt. Att man sitter i framsätet är väl inte konstigt så länge det är åt rätt håll (och med rätt ålder) . Idag var det dags för föräldrargrupp på bvc och vi har ju själva fått önska vad som ska tas upp på träffarna ( bla babymassage, hlr för bebisar osv) Idag var det trafiksäkerhet och en av mammorna i gruppen är polis, så det passade ju väldigt bra då hon kunde berätta. Så nu behöver jag inet fundera länge för nu vet jag att rekomendationerna för barnets skull är att sitta bakåtvänd tills de helst är 4-5 år. Då är det bättre att sitta trångt med benen. La också andra fakta på hjärnan, bla att barnet måste vara minst 140 cm för att få sitta fram där en krockkudde finns. Det är kanske inget som man tänker på, men otroligt viktiga saker. Så nu kanske någon av er läsare lärde er något också ifall ni är på väg att byta bilstol/plats :) Om man är osäker på vad som gäller så kan man gå in på www.ntf.se

Vilken bra informationsblogg jag driver va? haha

Efter träffen så lurade vi med oss Sofie och barnen ner på lite lunch och lek. Jag passade även på att bjuda in till middag så de inte skulle smita ifån oss för fort, hihi. Men båda familjerna var ju utan pappa ikväll så det passade ju bra att hålla varandra sällsakap.

BVC på förmiddagen



Rackarungar hemma hos oss


En trött kille som bara skulle mysa i soffan men somnade då jag vände på huvudet


Manda


Nu är ju så att jag tappat bort sladden till kameran igen, så det blir tyvär mycket mobilbilder nu. Man skulle ju ha haft en riktig kamera också, men det vette tusan hur mycket jag skulle orka bära med den. Mobilen är ju lixom alltid med nör det händer. Jag kanske måste uppgradera mig i mobiltelefon istället :)

Ha det fint "hurrinini"


Kommentarer
Postat av: Mari

kom du ihåg om det sades något hur länge de ska sitta på en kudde?? det har med höfterna att göra, att de inte är mogna osv. men minns inte vilken ålder, om det var sju eller äldre...

2011-08-18 @ 10:06:47
URL: http://mixan.blogg.se/
Postat av: Carro - mamma till Noel

Vad precis att jag & Johan satt & pratade om det idag.. eller diskuterade snarare :b Johan tyckte att Noel inte fick plats bakåtvänd & att det fanns någon han kände som faktiskt vänt redan vid 3 års ålder. Då sa jag..vänligt med bestämt, att barn absolut INTE ska vändas innan fyra års ålder, som tidigast. Tack för detta inlägget, nu ska jag stå på mig med min sak :P



2011-08-18 @ 20:44:03
URL: http://intox.blogg.se/
Postat av: Catharina

Gillar sängkläderna :-)

2011-08-20 @ 10:14:59
URL: http://catiiis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0