Lördag 29 Januari

Publicerat: 2011-01-29 Kl: 14:12:10 | I kategori: Allmänt


Då var det lördag, jätte fint väder ute med några plusgrader ( om jag inte minns helt fel) och strålande sol. Tyvär började det blåsa jätte mycket men det är bara till och från, så det är bra att passa på att vara ute en sån här fin dag.

Anton
Vi har blivit lite förkylda här hemma. Jag och Anton är snorig och hostig men ingen feber tack och lov. Anton vaknade inatt och hostade så jag trodde han skulle kräkas. Vi gav honom välling och lät honom få komma och lägga sig mellan oss i våran säng där han snabbt somnade om. Han var så ledsen, tror att han kan ha drömt..eller blev han kanske så ledsen av halsont eftersom han hostade så? svårt att veta det där när han inte kan tala om själv. Mysigt var det att sova tillsammans iaf, jag fick som vanligt hans huvud mot mig och Niclas fick fötterna  vid sitt huvud ;)


Bebis och jag
Eftersom bebis varit fixerad några veckor nu så har jag känt sparkar från fötterna på min vänstar sida av magen ganska högt upp sedan dess. Annars har det varit helt lugnt i resten av magen fram tills för någon dag sedan. Nu bökar den på med antagligen både rumpa och armbågar känns det som. Nu är det på ett helt annat vis och ett och annat slag neråt har jag fått smaka på också.
Fötterna mina och benen är som sagt väldigt svullen och jag har haft svårt att få på mig skorna vissa dagar. Även förlovningsringen har fått bytt finger, fast till ett bättre finger! Jag har ju hela tiden haft min ring på långfingret eftersom den varit för stor hela tiden. jag vet inte hur jag tänkte då vi köpte den för 3 ½ år sedan. Har haft den på rätta fingret en gång förut också och det var veckan innan Anton föddes då fingrarna också var stora. Får ta tag i det där och förminska den då det här är över. 
Å för att fylla i min lista över lite klagande så har jag fruktansvärd ischias. Japp, samma som för massor av veckor sedan då jag egentligen trodde det var fograna som började spöka. Men det är tydligt nu, det är i höger ben och rumpan upp. Det gör så fruktansvärt ont att gå ibalnd (oftast kvällarna) så jag har svårt att ta mig mellan soffan och toan. Det är alltså inte på tal om att pyssla på med något här hemma under kvällarna. Det är soffläge som gäller efter Antons läggning. Men annars så tycker jag inte att jag går omrkring och klagar sååå mycket. Men lite tröttsamt börjar det faktiskt bli, men mest för att jag blir less av att jag inte kan göra så mycket. Niclas passar på att göra mycket med Anton då han är ledig som tur är..för det är ju kanske det som är jobbigast, att jag skulle vilja orka mer för antons skull.

Ikväll ska jag få gå på konsert. Det fanns en biljett över till Helene Sjöholm ikväll, så jag ska gå med mamma och faster. Det ser jag fram emot! Inte min favoritartist direkt, men tycker att hon är väldigt bra så jag ville absolut inte tacka nej då jag vid lunchtid fick frågan om att följa med. 
Lilleman sover fortfarande och Niclas är borta på byn och hjälper sin pappa med flytten. Så jag ska sätta mig och läsa lite i mina fina böcker som jag fått av mamma och pappa. 



Föresten, är i vecka 38 nu (37+0) Tänk att det skulle gå så bra! Onödigt att jag oroat mig halva graviditeten för att få för tidigt. Det har ju gått så bra. Nu är "ongen" färdigbakad och vi väntar bara på att han/hon själv ska vara redo att komma ut. Kan säga att det är en stor sten som släppt!


Vecka 38

Kroppen:
Nu närmar sig förlossningen med stormsteg. Se till att du vet var din partner befinner sig och att du lätt kan få kontakt.
När barnets huvud har ställt in sig brukar det bli lite lättare för den blivande mamman att andas och äta igen eftersom det blir lite mer plats upptill i magen. Allt fler känner förvärkar. Det som skiljer förvärkar från sammandragningar är att värkarna oftare gör ont. Först blir magen hård, precis som tidigare, men efteråt kan en molande känsla finnas kvar. Smärtan sitter långt ner i magen eller ländryggen och påminner om mensvärk. Långt ifrån alla får dock någon förvarning om att förlossningen är på gång. När du väntar ditt första barn är det vanligast att barnet kommer efter beräknat datum. Är du omföderska föder du statistiskt sett nästa barn två till tre dagar tidigare.
 
Barnet: Nu är barnet helt fullgånget och navelsträngen är cirka 50 cm lång.

Källa: familjeliv.se


 

Kommentarer
Postat av: Frida - Mamma till Elsa

Vad skönt att du fått gått så här långt med denna. Jag tror det är en tjej. Dom säger att man känner mer sparkar på vänster sida och Elsa sparkade mycket mer på vänster än höger innan förlossningen :)

Jag är så nyfiken vad det är för bebis som gömmer sig i din mage :D

2011-01-29 @ 14:35:04
URL: http://allgren.blogg.se/
Postat av: Frida - Mamma till Elsa

Ja det får vi göra. Du är alltid välkommen :) Jag hittar ju inte till liden knappt men jag skulle vilja se vart ni bort med :)

2011-01-29 @ 21:18:27
URL: http://allgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0