Julen får vänta

Publicerat: 2010-12-08 Kl: 12:04:30 | I kategori: Allmänt


Kanske Anton få mer läshuvud än mamma sin





Annars så rullar dagarna på här hemma, har ingen julstämmning alls! Har ju både tagit fram adventssaker och bakat lussekatter för ett tag sedan men känner inte av någon större julstämming. Den brukar infinna sig kvällen innan julafton och kommer med stor sannorlikhet göra så även i år. Skulle det börja titta upp tomtar och gran hemma hos oss före den 23e december så skulle jag skrika rakt ut! Här håller vi på våra ( läs mina) traditioner.
Skulle jag börja med sånt nu redan som många gör...ja då vill man ju slänga ut allt två dager efter jul också. Så vill inte jag ha det! Jag kan vara utan julkännsla nu innan och göra som vi alltid gjort, mysa på under jul, mellandagarna och lagomt till granen börjar barra sådär en vecka efter nyår så kan det börja plockas ner.
Traditionen hemma hos oss har alltid varit att vi dagarna innan julafton gör den där sista storstädningen och kvällen innan, alltså den 23e så klär vi tillsammans granen, stoppar skinkan i ugnen, spelar lite julmusik och sätter oss sedan och njuter av allt framför bingolotto, skinkan och den fina granen. (okej, mamma och pappa har haft lite mer att stå i än bara skinkan där ute i köket) Superviktigt är det att det är snyggt och fint då man går och lägger sig den kvällen för att morgonen efter vakna upp till en otroligt underbar syn och känsla. Ja, då är det julaftonsmorgonen och den bästa dagen på hela året.  Hoppas att jag alltid kommer tycka det, det finns ju saker som gör att det kan vara det värsta på hela året för andra. Tänker på er!

Ja, det är julen hemma hos oss de. Niclas har inga viktiga traditioner som jag har, eller så har jag helt enkelt kört över honom bara...oops! Näe, då han brukar säga " vi gör på ditt sätt Emma, jag vet att detta är mycket viktigare för dig än för mig. Är du nöjd så är jag nöjd" Tack för det! Tänk om vi skulle behöva kriga om hur granen ska kläs, maten ska dukas upp, var vi ska sitta vid vilket tillfälle ( typ glöggen i soffan, maten ute i rummet.) Ja ni förstår ju, jag tror inte han skulle orka driva sin vilja igenom där;)

Måste ju tillägga att jag planerar och förbereder allt i mittt huvud redan i november månad även fast jag inte börjar med allt förens dagen innan. Bäst jag påpekar det, annars vet jag två stycken som kommer sitta och skratta åt detta inlägg och undra vem jag försöker lura.  Det är mammsen och pappsen jag pratar om. Dom tycker att jag är som en 8 åring då det gäller jul...å det kan stämma. Jag tjuvklämmer ju till och med på klapparna under granen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0