Räkneskalle

Publicerat: 2010-10-31 Kl: 21:25:31 | I kategori: Allmänt


Som ni ser så är jag inget proffs på att stava. Det blir oftast fel då jag ska skriva med ett M eller två M osv..
Men att skriva en text och får ihop den på ett bra sett har jag aldrig tyckt varit svårt, men lite ringrostig är man ju eftersom enda gången jag skriver är här eller på fb. Annat var det i skolan då det var långa uppsatser som skrevs ofta, då var man inne i skrivandet så då rullade det på. Men som sagt, stava rätt är väl inte min starkaste sida direkt.
Men nu ska ni få höra någonting som alltid varit ett problem för mig. Någonting som jag hatar...att RÄKNA!
Fråga mig vad 7+9 är och jag kan helt seriöst inte svara på det. Måste fundera ett bra tag i huvudet, vilket känns fånigt..så det slutar med att jag räknar på fingrarna. I skolan fick jag alltid gå i specialgrupper då det var matte och det är få gånger som jag känt att jag ens fattat vad de pratar om. I slutet av låg och början av mellanstadiet var man för stor för att räkna på fingrarna så det gick inte för sig! Min enda chans att hänga med försvann alltså där eftersom det var händerna på bordet som gällde och det gick inte längre att smygräkna under bordet. I högstadiet då hade man förstått att det fanns olika "knep" att göra uppställningar på och jag hängde med till en viss del....Men NEJ NEJ NEJ! Då fick man inte göra som man ville eftersom alla helt plötsligt skulle lära sig "liggandejävlaskitstolen" Då gav jag upp! Skit på er, jag ska ändå aldrig mer räkna....mmm, för det går ju bra? nja! Alla siffror åker bara ihop och jag kommer inte ihåg siffror heller. Klockan är svår den med, att förstå att 17:37 är typ tjugo i sex ( jo jag fick räkna om och tänka tre gånger innan jag skrev svaret nu)
Jag fick för något år sedan höra talas om dyskalkyli...å ja, det kanske är en släng av det jag har.

Kännetecken på dyskalkyli

  • Mycket svårt med de fyra räknesätten.
  • Svårt att minnas siffror.
  • Räknar långsamt.
  • Räknar på fingrarna, även en- och tvåsiffriga tal (4+7, 15-9).
  • Kastar om siffror, 246 blir 264.
  • Svårt att lära sig multiplikationstabellen.
  • Svårt att uppfatta antal och mängd.
  • Svårt att lära sig klockan.
  • Dålig tidsuppfattning.
  • En eller flera i familjen, eller någon nära släkting, har räknesvårigheter.
  • Svårt att hantera pengar och att sköta sin ekonomi.
  • Dåligt lokalsinne, svårt att hitta, skilja på höger och vänster, läsa kartor.
  • Svårt att läsa och förstå tidtabeller.
  • Svårt att planera och organisera.
Källa: klicka här!
Jag prickar in iaf 10 av dessa kännetecken, så inte vet jag.
Eller så har jag bara haft otur och inte hittat den rätta matteläraren som kan lyckas förklara på ett lätt sätt.
Ja ni förstår ju vem som ansvarar för våra räkningar här hemma. Hoppas inte att Antonstackarn blir som mig.

Kommentarer
Postat av: mormor

Emma jag tror faktiskt att det är lärarna som inte lyckats fånga ditt intresse för matematik( inte mitt heller för den delen och det var väl en av de tio punkterna som prickades in att du har i familjen sådana som är likadana)

Men kom inte och säg att du inte kan sköta din ekonomi. När Emil hade slit på pengar så hade du alltid kvar, inte har du dålig tidsuppfatttning heller och defenitivt inte dålig på att planera.

Så sanningen att säga så var det fler punkter som abolut inte passar in på dig.

fokusera på allt du är bra på i stället !!!

En underbar mamma till Anton.

En fantastisk dotter!!!

En omvårdare i stora mått.

mm, mm,

Jag kan heller inte räkna men jag tycker att jag har klarat mig rätt så bra hitills.

2010-11-01 @ 00:42:04
URL: http://endaghosemma.blogg.se/
Postat av: Emma S

Tack mamma, du är go du :)



Men vet du vad? Då du skriver en kommentar från eran dator så har du min bloggadress länkad varje gång ( den finns där automatiskt)

2010-11-01 @ 09:27:56
URL: http://endaghosemma.blogg.se/
Postat av: Frida - blivande mamma

Ja i vecka 37 ska jag nog ta och föda jag med ;) Finns kanske en risk att jag får gå över men jag hoppas inte det. Hur länge var ni tvungen att vara på sjukhuset när han kom så tidigt?



Jag tror att det är en kille jag men vi fick ju inte reda på det så vem vet :)

2010-11-01 @ 09:31:40
URL: http://allgren.blogg.se/
Postat av: mormor

Jag försöker igen då,

nu utan länkning.

2010-11-01 @ 23:06:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0