Typiskt mamma Emma

Publicerat: 2011-11-29 Kl: 10:05:03 | I kategori: Allmänt



Ibland kan det göra ont i mammahjärtat av en del knepiga anledningar. Ni kanske tycker att jag är lite små konstig nu eller rent av fjantig eller så kanske det finns någon som känner exakt som mig. Men till saken...

Kom till dagis med Anton igår och det var första dagisdagen med snö ute. Det tjoades och och busadet och barnen såg extra glada ut just den dagen. Barnen åkte stjärtlapp i backen och drog varandra i pulka. Då vi är på väg in genom grinden så ropar en flicka på en gång "Anton får inte åka i backen, han måste ha med sig en hjälm om han ska få göra det" Jaha, svarade jag. Det är en sådan gång då jag får gråten i halsen. Jag tittar på Anton som inte kan släppa blicken från barnen och jag tänker att nej stackarn, nu kanske han blir ledsen. Varför har jag inte tänkt på det. Det borde jag ju ha förstått att de skulle ha.
Vi pratade lite med fröken vid lämning och jag förstod det som att att barnen gärna skulle stå för egen hjälm. Det fanns säkert någon lånehjälm också men en lekhjälm till både stjärtlapp/pulkaåkning och halt underlag skulle absolut ordnas sa jag. Förklarade för Anton innan jag gick att man måste han en hjälm när man är i backen så han skulle förstå vad  vi pratade om. Han hade inte sagt ett ljud sedan vi klev innanför grinden. Det är ett sånt tillfälle jag verkligen får bita mig i tungan för jag skulle kunna ställa mig och gråta över en sån sak. Men hur skulle det se ut inför Anton? Skärpning mamma.

Då jag kom hem kom allt över mig och jag börjar såklart gråta. Går in till Niclas som ska till att vakna efter att ha jobbat sent och säger att jag behöver en kram nu! Förklarar varför jag är lite ledsen och hör hur fjantigt det låter. Det var ju ingte Anton som blev ledsen, han visste väl knappt vad en stjärtlapp var för något. Men den där känsaln kommer jag ihåg då jag själv var yngre då jag tex kom till skolan och hade glömt gympakläderna hemma eller fikat till utflykten. Det var så jobbigt så jag kunde till och med hitta på att jag mådde dåligt till fröken och behövde åka hem. Allt för att slippa hamna i situationen då det var dags för gympa/utflykt och jag skulle stå där tomhänt och någon annan skulle påpeka att jag inte hade det som behövdes. Jag tyckte helt enkelt synd om mig själv. Jag började alltså grina redan då jag förklarade att jag var dålig, jag hade alltså jätte ont någonstarns eller mådde jätte dåligt. Men i själva verket handlade det om en sketen fikaväska.

Det slutade ialla fall med att vi efter dagis åkte ner till stan och köpte en fin hjälm som Anton fick välja färg på och även ett par handskar eftersom han hade tappat den ena av det bästa paret han har. (gråten var nära då med).

Att han inte hade någon hjälm igår gjorde nog inte så mycket eftersom han säkert mest stog och pejlade in läget på hur de andra barnen gjorde, är ju inte ens säker på att han åker idag heller då han har en hjälm. Men det var en mycket stolt Anton som kom imorse och berättade på en gång för fröknarna att han och mamma hade åkt bil och köpt en hjälm och han ville ha den på sig på en gång.

Ja man blev ju som man blev och värre blev det då man fick barn också.



Kommentarer
Postat av: Carro

HAHA jag känner igen mig.. & tack för påminnelsen, ska handlas hjälm imorrn :)

2011-11-29 @ 11:39:42
URL: http://intox.blogg.se/
Postat av: Carro

Ja det måste vi göra. Imorgon tänkte vi gå på sång & lekstunden iallafall med Jessica & Ebbis.. haka gärna på ni med! :) Tänkte gå & kika lite julklappar innan tänkte jag också.



Annars får vi boka in en dag nästa vecka, dagen då Anton är ledig kanske? vilken det nu var, kunde ju det där förut :b Haha.

2011-11-29 @ 12:19:20
URL: http://intox.blogg.se/
Postat av: Frida

Jag får också dåligt samvete för allt och jag känner igen mig mycket i det du skrev.

2011-12-02 @ 15:06:44
URL: http://allgren.blogg.se/
Postat av: Petra

Hej emma! jag förstår känslan! nu för tiden skickas det ut melj till oss föräldrar med info och dylikt, jag kollar den sällan! till saken hör den att jag och tyra kom till dagis som vanligt på en onsdag då dom har utflykt varje onsdag klockan nio, fröken viskar lite diskret till mig vart är tyras ryggsäck med fikat? va säger jag skulle dom ha fika? ja dom skulle ha egen massäck med sig idag!! åh jag höll på dö då!! men det ordande sig för såklart hade dom extra fika, men när jag gick ut därifrån så fick jag också världens klump i magen, jag tänkte för mig själv att gud stackars tyra hon får "dagisfika" hon får inte bära sin egen väska med sitt eget fika :( usch så dåligt samvete har ja nog aldrig haft. Men hon var lika glad då jag hämtade henne iaf. Ja förstår din känsla. Hoppas allt är bra iaf kramar

2011-12-12 @ 21:49:04
URL: http://petratyra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0